Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Furgalski: Więcej konsekwencji w korzystaniu z wyroku TSUE

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
20-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Furgalski: Więcej konsekwencji w korzystaniu z wyroku TSUE
fot. Keller PolskaZdjęcie ilustracyjne
Bezpieczeństwo kolei zależy również od kryteriów dopuszczania firm do udziału w przetargach na budowę lub modernizację infrastruktury krytycznej – mówił podczas debaty otwarcia Forum Bezpieczeństwa Kolejowego prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. Jak stwierdził, w ślady PKP PLK, które niedawno po raz pierwszy wyłączyły z przetargu wykonawców m. in. spoza UE, powinna pójść także GDDKiA.

Niedawny przetarg na modernizację kolejnego fragmentu magistrali Rail Baltica (Białystok – Ełk) był pierwszym w Polsce, z którego z góry wykluczono wykonawców mających siedzibę poza Unią Europejską, Europejskim Obszarem Gospodarczym oraz podmioty z państw nieobjętych porozumieniem o zamówieniach rządowych w ramach Światowej Organizacji Handlu. Prezes ZDG TOR przypomniał w tym kontekście raport z maja 2023 r. ZDG TOR i Railway Business Forum analizowały w nim kwestię ochrony krajowego rynku zamówień publicznych w państwach UE.

Ochrona rynku – PKP PLK w awangardzie

– Zaproponowaliśmy wówczas Ministerstwu Infrastruktury, PKP PLK i GDDKiA przyjęcie jednego z trzech rozwiązań na wzór Słowacji, Czech lub Łotwy. W pierwszym z tych państw, nie czekając na wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE, rządzący przyznali inwestorom prawo wykluczenia wykonawców z państw, z którymi Słowacja lub UE nie zawarła umowy o równych zasadach traktowania firm – mówił Furgalski. Alternatywą byłoby objęcie ograniczeniami nawet sąsiadów z UE (np. w Czechach inżynier kontraktu musi znać czeski). – W Polsce wprowadzenie podobnego rozwiązania zablokowała Krajowa Izba Odwoławcza – wspomniał prezes ZDG TOR. Trzecie rekomendowane w raporcie rozwiązanie było wzorowane na Łotwie: pracowników i członków zarządu podmiotów pracujących przy infrastrukturze krytycznej miałby personalnie sprawdzać i weryfikować komitet złożony z przedstawicieli Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Służby Kontrwywiadu Wojskowego.

Odzew adresatów był jednak wówczas umiarkowany. – Jedynym podmiotem, który wtedy zainteresował się sprawą, była GDDKiA – poinformował Furgalski. Jak dodał, także i ona nie dostała jednak pozwolenia na wdrożenie żadnego z tych rozwiązań. Dziś, po zmianie rządu, sytuacja jest inna. – GDDKiA chce czekać na rząd, który – nie wiedzieć czemu – zamierza włączyć to rozwiązanie do ustawy o certyfikacji. Sam projekt ustawy to bubel, który moim zdaniem nie wejdzie w życie – ocenił prezes ZDG TOR. PKP PLK dołączyły natomiast do awangardy, stosując wspomniane wykluczenie dla odcinka Białystok – Ełk. – To inwestycja podwójnie krytyczna – nazwał ten odcinek Rail Baltica Furgalski.

Zamówienia wewnątrz UE to większe korzyści z tej samej składki

Argumentem za ograniczeniami dla wykonawców spoza UE są także przewagi konkurencyjne, z których korzystają oni w swoich krajach macierzystych. – Firmy spoza UE nie są zobowiązane do ochrony środowiska. U siebie korzystają często z nieoprocentowanych kredytów, czasem w ogóle umarzanych – uzasadniał postulaty branży prezes ZDG TOR. Limitowanie dostępu do polskiego i unijnego rynku byłoby więc w istocie narzędziem wyrównywania warunków konkurencji.

– Odkąd wstąpiliśmy do UE, nasza składka członkowska wyniosła ok. 86 mld euro. Z powrotem dostajemy znacznie więcej. Ograniczenia przetargowe dla wykonawców spoza Unii pozwolą na to, by jak największa część tych pieniędzy wracała do nas – kontynuował Furgalski. Wezwał Ministerstwo Infrastruktury, by wpłynęło na zmianę podejścia GDDKiA. – Ochrona infrastruktury krytycznej nie może być pustym postulatem – apelował.

Prezes ZDG TOR odniósł się także do głośnego ostatnio tematu fotografowania kolei. – Nie jest to błaha sprawa. Z jednej strony widoczny u niektórych ochroniarzy na dworcach deficyt władzy i chęć wyżycia się psują wizerunek kolei – stwierdził. Z drugiej strony fotografie mogą być ważnym źródłem informacji dla rosyjskiego czy białoruskiego wywiadu (choćby na temat przemieszczeń wojsk), a nie wszystkie dane da się odczytać ze zdjęć satelitarnych. – Nieprzyjaciel nie śpi i szuka sposobów na dezorganizację naszego życia, a nawet na doprowadzenie do tragedii. Trzeba więc znaleźć złoty środek – podsumował.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MON: „Gorące rozmowy” z PKP Cargo o nowym taborze dla wojska

Prawo i polityka

MON: „Gorące rozmowy” z PKP Cargo o nowym taborze dla wojska

Roman Czubiński 20 lutego 2025

Zawód maszynista. Skończmy z dyskryminacją osób z wadą słuchu

Prawo i polityka

UTK: W 2024 roku 51 ofiar wypadków na przejazdach

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Zobacz również:

MON: „Gorące rozmowy” z PKP Cargo o nowym taborze dla wojska

Prawo i polityka

MON: „Gorące rozmowy” z PKP Cargo o nowym taborze dla wojska

Roman Czubiński 20 lutego 2025

Zawód maszynista. Skończmy z dyskryminacją osób z wadą słuchu

Prawo i polityka

UTK: W 2024 roku 51 ofiar wypadków na przejazdach

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Infrastruktura

Nie będzie linii kolejowej Konin – Turek

Jakub Rösler 18 lutego 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5